Lähtöaamu. Noustiin varttia vaille kuusi, koska lento lähti 10.20 ja soulin lentokentälle on matkaa yli tunti. Lentokenttä sijaitsee 50 kilometrin päässä keskustasta ja sinne pääsee junalla, tai bussilla. Kerättiin kamat puolessa tunnissa ja mentiin 50 metrin päässä olevalle airport shuttle pysäkille. Hotellin sijainti oli ihan huikea koska lentokenttä bussi meni näin läheltä ja lisäksi kaupoille ja ravintoloihin oli lyhyt matka.
Kävin ennen lähtöä vielä kombinissa, eli lähikaupassa ostamassa nopeasti tuliaisia. Tajusin että jäi kaikki ostamatta edellisenä iltana ja harmitti. Odoteltiin bussia joku 15 minuuttia, vuoroväli oli 12-15 minuuttia ja porukkaa rupes jo jännittää että tuleeko bussi ollenkaan. Tulihan se.
Matka kesti yli tunnin aamuruuhkassa. Olimme kentällä noin 2,5 tuntia etukäteen. Olimme tehneet Finnairin mobiilisovelluksesta checkinin, joten pystyimme menemään suoraan jättämään laukut. Kätevää. Sitten turvatarkastuksen läpi ja tax-free shoppailemaan.
Ainakaan tähän aikaan aamusta kentällä ei ollut turvatarkastuksessa ruuhkaa. Oltiin hoidettu kaikki hommat nopeasti. Jäi reilu tunti aikaa shoppailuun ja syömiseen. Enemmänkin olisi voinut olla kun kaikki shoppailuhommat oli jätetty lentokentälle.
Ostin Sojua eli sitä votkan makuista viinaa useamman pullon, lisäksi kasvonaamareita tuliaisiksi. Lentokentän pääkäytävällä ei ollut yhtään ravintolaa ja tuntui että mistään ei saa ruokaa. Kuitenkin putkesta joka vei lentokoneelle olisi ollut parikin kahvilaa. Juostiin ihan toiseen päähän koko kenttää vaan yhden leivän ja vesipullon takia vain tajutakseen että lentokoneen vieressä olisi ollut. Muutoin Soulin kenttä tai Incheonin tarkemmin sanottuna oli ihan toimiva ja mitään ongelmia ei ollut.
Paluulento oli uudella A350 koneella joka oli hiljainen ja kyyti hemmetin tasainen. Paluulento kesti tasan 9 tuntia, eli paljon vähemmän mitä piti.
Huikea kuukauden mittainen reissu takana. Paljon tuli koettua ja paljon jäi kokematta. Aika vain liitää ulkomailla ja tuntuu että sitä aikaa ja rahaa ei koskaan ole tarpeeksi. Käydään läpi vaikka ensiksi reissun kustannukset.
Lennot multi-citynä https://www.kilroy.fi/lennot
850e menopaluu / henkilö
Lauttaliput Fukuokasta Busaniin kansainväliseltä lauttapalvelulta https://www.aferry.com/ pari kuukautta etukäteen tarjouksesta.
n. 60e / henkilö
Japan Rail Pass kortit tilattiin https://www.japan-rail-pass.com/ vaihtolipukkeet lähetettiin ilmeisesti ranskasta ja tulivat perille parissa päivässä Fedexin kuljetuksena ja suoraan kotiovelle
353e / henkilö
Majoitukset AirBnB ja Booking.com, yleensä halvimmasta päästä mutta ei makuusaleja vaan ihan kunnon huoneet.
630.85e / henkilö
Eläminen, ruuat, kaljat, nähtävyydet ja kaikki ostokset Japanissa
842.25e automaattinostoja (osa majoituksista maksettu käteisellä) Suomessa Forexilla vaihdettu 500e. Eli arviolta noin 1100e kolmessa viikossa Japanissa.
Koreassa automaattinostoja 345,91e (Busanissa majoitus maksettu käteisellä) Forexilla vaihdettu 200e. Yhteensä käyttörahaa koreassa viikossa paloi 500e
DMZ rajareissu 100e
Tuliaiset 60e
Budjetti yhteenlaskettuna: 3655e kuukauden matkasta sisältäen ihan kaiken.
Eli näin yhteenvetona ei mikään halpa reissu, mutta kovin paljoa halvemmalla ei olisi päässyt paitsi tinkimällä vielä muutamia euroja huonommasta majoituksesta, syömällä halvempia ruokia ja jättämällä ostokset välistä. Reissussa oli sopivasti luksusta mutta ei mitään yltiökallista tai surkeaa.
Jos olet kiinnostunut vierailemaan pohjoiskorean rajalla, varasimme kierroksen http://www.panmunjomtour.com/ sivulta reilusti etukäteen. Yhteydenpito tapahtuu sähköpostilla ja kierros maksetaan korealaisen maksupalvelun Eximbayn kautta Visalla. Kierroksia järjestetään kahta erilaista. DMZ ja JSA. Valitsimme yhdistelmäkierroksen jossa käydään molemmissa. DMZ kierros sisältää vierailun seuraaviin kohteisiin: infiltration tunneli, observatorio ja juna-asema. JSA kierros taas on vierailu uutisissakin nähdyille sinisille kopeille. Kierroksista voi valita joko tai, tai molemmat. Omasta mielestä JSA on se juttu, joten jos haluaa säästää aikaa kannattaa käydä vain siellä. Kuitenkin melkein samalla rahalla saa molemmat kierrokset, mutta tällöin kierros kestää melkein koko päivän. Rekisteröityminen oli tapaamispaikassa kello 8 mennessä aamulla ja bussi oli takaisin Soulin keskustassa kello 17 iltapäivällä. Panmunjom tourilla on myös pohjoiskorealainen loikkari, joka on mielenkiintoinen lisä kierrokselle. Muilla matkanjärjestäjillä ei ole loikkaria. Tyypille voi esittää kysymyksiä matkalla.
Kävin ennen lähtöä vielä kombinissa, eli lähikaupassa ostamassa nopeasti tuliaisia. Tajusin että jäi kaikki ostamatta edellisenä iltana ja harmitti. Odoteltiin bussia joku 15 minuuttia, vuoroväli oli 12-15 minuuttia ja porukkaa rupes jo jännittää että tuleeko bussi ollenkaan. Tulihan se.
Matka kesti yli tunnin aamuruuhkassa. Olimme kentällä noin 2,5 tuntia etukäteen. Olimme tehneet Finnairin mobiilisovelluksesta checkinin, joten pystyimme menemään suoraan jättämään laukut. Kätevää. Sitten turvatarkastuksen läpi ja tax-free shoppailemaan.
Ainakaan tähän aikaan aamusta kentällä ei ollut turvatarkastuksessa ruuhkaa. Oltiin hoidettu kaikki hommat nopeasti. Jäi reilu tunti aikaa shoppailuun ja syömiseen. Enemmänkin olisi voinut olla kun kaikki shoppailuhommat oli jätetty lentokentälle.
Ostin Sojua eli sitä votkan makuista viinaa useamman pullon, lisäksi kasvonaamareita tuliaisiksi. Lentokentän pääkäytävällä ei ollut yhtään ravintolaa ja tuntui että mistään ei saa ruokaa. Kuitenkin putkesta joka vei lentokoneelle olisi ollut parikin kahvilaa. Juostiin ihan toiseen päähän koko kenttää vaan yhden leivän ja vesipullon takia vain tajutakseen että lentokoneen vieressä olisi ollut. Muutoin Soulin kenttä tai Incheonin tarkemmin sanottuna oli ihan toimiva ja mitään ongelmia ei ollut.
Paluulento oli uudella A350 koneella joka oli hiljainen ja kyyti hemmetin tasainen. Paluulento kesti tasan 9 tuntia, eli paljon vähemmän mitä piti.
Huikea kuukauden mittainen reissu takana. Paljon tuli koettua ja paljon jäi kokematta. Aika vain liitää ulkomailla ja tuntuu että sitä aikaa ja rahaa ei koskaan ole tarpeeksi. Käydään läpi vaikka ensiksi reissun kustannukset.
| Paluulennolla |
Kustannukset
Lennot multi-citynä https://www.kilroy.fi/lennot
850e menopaluu / henkilö
Lauttaliput Fukuokasta Busaniin kansainväliseltä lauttapalvelulta https://www.aferry.com/ pari kuukautta etukäteen tarjouksesta.
n. 60e / henkilö
Japan Rail Pass kortit tilattiin https://www.japan-rail-pass.com/ vaihtolipukkeet lähetettiin ilmeisesti ranskasta ja tulivat perille parissa päivässä Fedexin kuljetuksena ja suoraan kotiovelle
353e / henkilö
Majoitukset AirBnB ja Booking.com, yleensä halvimmasta päästä mutta ei makuusaleja vaan ihan kunnon huoneet.
630.85e / henkilö
Eläminen, ruuat, kaljat, nähtävyydet ja kaikki ostokset Japanissa
842.25e automaattinostoja (osa majoituksista maksettu käteisellä) Suomessa Forexilla vaihdettu 500e. Eli arviolta noin 1100e kolmessa viikossa Japanissa.
Koreassa automaattinostoja 345,91e (Busanissa majoitus maksettu käteisellä) Forexilla vaihdettu 200e. Yhteensä käyttörahaa koreassa viikossa paloi 500e
DMZ rajareissu 100e
Tuliaiset 60e
Budjetti yhteenlaskettuna: 3655e kuukauden matkasta sisältäen ihan kaiken.
Eli näin yhteenvetona ei mikään halpa reissu, mutta kovin paljoa halvemmalla ei olisi päässyt paitsi tinkimällä vielä muutamia euroja huonommasta majoituksesta, syömällä halvempia ruokia ja jättämällä ostokset välistä. Reissussa oli sopivasti luksusta mutta ei mitään yltiökallista tai surkeaa.
| Paluulento oli uudella ilmabussi a350 koneella joka oli paljon hiljaisempi ja tilavampi kuin vanha 330 bussi. |
| Kyyti oli todella tasainen ja miellyttävä uudella koneella |
Rajavierailu DMZ ja JSA
Jos olet kiinnostunut vierailemaan pohjoiskorean rajalla, varasimme kierroksen http://www.panmunjomtour.com/ sivulta reilusti etukäteen. Yhteydenpito tapahtuu sähköpostilla ja kierros maksetaan korealaisen maksupalvelun Eximbayn kautta Visalla. Kierroksia järjestetään kahta erilaista. DMZ ja JSA. Valitsimme yhdistelmäkierroksen jossa käydään molemmissa. DMZ kierros sisältää vierailun seuraaviin kohteisiin: infiltration tunneli, observatorio ja juna-asema. JSA kierros taas on vierailu uutisissakin nähdyille sinisille kopeille. Kierroksista voi valita joko tai, tai molemmat. Omasta mielestä JSA on se juttu, joten jos haluaa säästää aikaa kannattaa käydä vain siellä. Kuitenkin melkein samalla rahalla saa molemmat kierrokset, mutta tällöin kierros kestää melkein koko päivän. Rekisteröityminen oli tapaamispaikassa kello 8 mennessä aamulla ja bussi oli takaisin Soulin keskustassa kello 17 iltapäivällä. Panmunjom tourilla on myös pohjoiskorealainen loikkari, joka on mielenkiintoinen lisä kierrokselle. Muilla matkanjärjestäjillä ei ole loikkaria. Tyypille voi esittää kysymyksiä matkalla.
JR Beetle lautta Fukuokasta Busaniin
Japanin ja Korean välillä liikennöi kantosiipialus Beetle kaksi kertaa päivässä, aamulla ja iltapäivällä. Liput kannattaa varata reilusti etukäteen, sillä silloin ne saa halvemmalla. Liput ovat halvimmillaan noin 60e henkilö. Terminaalissa pitää lisäksi maksaa satamaveroa ja polttoaineveroa noin 16e.
Firman omat nettisivut: https://www.jrbeetle.co.jp/internet/ ovat vain japaniksi ja nykyiset uudet sivut menevät external sivulle. Pitkän googlailun jälkeen löytyi helpohko varaussivu beetlelle https://www.aferry.com/jr-kyushu-beetle-ferry.htm brittiläisen firman kautta liput voi varata ja lomaketta vastaan vaihtaa matkalipuiksi satamassa. Satamassa tulee olla vähintään tunti ennen lähtöä. Matka Beetlellä kestää noin 3 tuntia ja on vähän kuin lento meren päällä. Meillä kyyti oli tasainen. Matkalla tarjoillaan edullista olutta ja pientä purtavaa. Ehdoissa kuitenkin sanotaan että laivat voivat palata takaisin satamaan tai jättää matkan tekemättä mikäli merenkäynti on kovaa.
Reilikortti Japanissa ja junailu Koreassa
Japani
Reilikortit oli helppoa tilata netistä https://www.japan-rail-pass.com/ Lomakkeet lähetetään Fedexillä ilmeisesti Ranskasta ja saapuivat perille nopeammin kuin suomen posti kerkeää kissaa sanoa. Lomakkeet vaihdetaan Japanissa esimerkiksi Naritan lentokentällä JR toimistossa varsinaisiksi reilikorteiksi. Kortteja myydään 1,2 ja 3 viikon mittaisina. Reilikortti tulee ostaa etukäteen, sillä sen voi saada vain Japanin ulkopuolella asuva henkilö ja niitä ei voi ostaa enää maahan saavuttua. Reilikortin alkamisajan voi päättää itse. Reilikortin voi myös aktivoida tietääkseni muuallakin kuin lentokentällä, esimerkiksi kaikilla JR juna-asemilla missä on isompi lipputiski.
Pikku vinkkinä vielä että Naritan lentokentältä kulkee lentokenttäjuna NEX joka on kallis, mutta suora juna Tokioon. Paikallisjunalla pääsee perille parilla eurolla, mutta matka kestää hieman kauemmin ja junassa ei ole merkattuja istumapaikkoja. Se on kuin metro. Mentiin tällä paikallisjunalla eikä päästy istumaan ja seisottiin noin tunnin matka lentokentältä keskustaan.
Suica
Suica on Japanissa Tokion alueella toimiva metrolippu, johon voi ladata haluamansa summan rahaa tietääkseni kaikilla asemilla. Vuonna 2013 tulleen muutoksen jälkeen eri kaupunkien matkakortit toimivat keskenään yhteen. Näihin kaupunkeihin kuuluu esimerkiksi: Tokio, Kioto, Osaka, Fukuoka joten kortti on helppo tapa käyttää metroa eri kaupungeissa. Lisäksi reilikortilla pääsee ilmaiseksi kaikissa JR linjan junissa, myös paikallisjunissa. Näitä kannattaa hyödyntää keskenään.
Korea
Korean puolella kulkee KTX juna, joka ei ole niin hieno kuin Japanissa. Käytimme junaa koreassa vain kerran, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Junassa oli hyvin tilaa ja se oli edullinen. Busanista Souliin pääsi 3 tunnissa ja matka kustansi reilut 40e. Lipputiskiltä voi ostaa lipun seuraavaan junaan. Junia menee näiden kahden suuren kaupungin välillä useita tunnissa.
T-Money
Koreassa myydään niin sanottuja T-money kortteja esimerkiksi 7-elevenissä ja muissakin lähikaupoissa. Kortille voi ladata X määrän rahaa ja se käy kaikissa metroissa. Metroasemilla on myös kortin latauspisteet samalla lailla kuin japanissa. Kortilla voi myös tehdä paljon muita asioita. Ilmeisesti se käy maksuvälineenä myös osassa automaateista ja myös joissain kaupoissa voi maksaa sillä. Se on vähän kuin prepaid maksukortti.
Loppusanat
Päivittelen vielä blogia jos jotain tulee mieleen ja videon julkaisen tänne myöhemmin kun se on valmis. Kokonaisuutena olen reissuun tyytyväinen, mutta muutama asia jäi kokematta. Noh kaikkea ei voi saada ja jotain pitää jättää myös seuraavaan kertaan. Pieni pettymys oli korean lentokentällä kun siellä ei ollut myynnissä yhtään japanilaista sakea. Saket ja umeshut olisi pitänyt ostaa jo japanin puolelta. Huomioikaa kuitenkin että tuontirajoitukset koskevat myös Korean ja Japanin välistä liikennettä. Meidän kamat vain läpivalaistiin ja tulli-ilmoitus tehtiin samanlaisella lomakkeella kuin maahan tullessa. Sen kummemmin mitään ei kyselty koko matkan aikana.
Suomen kansalaiset saavat myös molemmissa maissa suoraan rajalta 3kk viisumin. Niitä ei siis tarvitse kikkailla etukäteen vaan senkun lompsii maahan.
Se oli sitten tässä arvon lukijat. Laittakaa kysymyksiä ja nyt miettimään seuraavaa matkaa!
Kommentit
Lähetä kommentti